کمتر از 15 درصد دانشجویان کشور مهارتی هستند

به گزارش مهسان بلاگ، رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور گفت: در حال حاضر کمتر از 15 درصد دانشجویان کشور دانشجویان رشته های مهارتی هستند که باید به 30 درصد افزایش یابند.

کمتر از 15 درصد دانشجویان کشور مهارتی هستند

به گزارش خبرنگاران، محمدحسین امید، امروز دوشنبه(5 شهریور) در مراسم افتتاح ساختمان جدید دانشگاه جامع علمی کاربردی در سنندج، با اشاره به اینکه در برنامه ششم توسعه، افزایش آموزش های مهارتی گنجانده گردیده است، اظهار کرد: در حال حاضر کمتر از 15 درصد دانشجویان کشور مهارتی هستند که باید تا سال 99 به 30 درصد افزایش یابد.

وی اضافه نمود: بایستی یک میلیون و 200 هزار نفر دانشجوی مهارتی در کشور داشته باشیم در صورتی که در حال حاضر حدود 600 هزار نفر وجود دارد.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی مطرح کرد: هرچند براساس مصوبه جدید شورای عالی اداری کشور، تعدادی از مراکز دولتی دانشگاه علمی کاربردی در کشور تعطیل شدند اما ما در حاضر بالغ بر 600 مرکز را داریم که ظرفیت پذیرش یک میلیون و 200 هزار نفر دانشجوی مهارتی را دارند.

وی در ادامه از نظام ارزش گذاری در کشور انتقاد کرد و گفت: مسبب این نظام ارزش گذاری نادرست در کشور، دولت ها بوده اند که باعث افزایش گرایش به سمت مدرک گرایی گردیده اند و این نظام احتیاجمند اصلاح است.

امید در بخشی دیگر از سخنان خود به استقرار نظام صلاحیت حرفه ای اشاره و توضیح داد: این مسئله در کشور مورد غفلت واقع گردیده است و دستگاه های اجرایی با افراد توانمندی کار نمی نمایند.

وی اضافه نمود: در صورت استقرار نظام صلاحیت حرفه ای، افراد دارای مهارت های خاص هر رشته، به کار گرفته می شوند و بیشتر متقاضی دارند.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی ادامه داد: در این نظام، مهارت های افراد سنجیده گردیده و آزمون حرفه ای از آنها به عمل خواهد آمد.

وی گفت: ما در این دانشگاه متاسفانه مقداری از مسیر آموزش های مهارتی انحراف داشته و به سمت آموزش های شبه نظری و نظری رفته ایم که در راستای جلوگیری از این امر، مشغول افزایش رشته های مهارتی هستیم.

امید همچنین به ضرورت احداث مرکز رشد و نوآوری در مراکز دانشگاه جامع علمی کاربردی در سطح کشور تاکید نمود و گفت: باید در کنار هر مرکز دانشگاهی ما، حداقل یک مرکز رشد و نوآوری هم داشته باشیم که در این راستا تهسیلات کم بهره را نیز به دانشجویان اعطا خواهیم کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه هدف ما در آینده افزایش کمی دانشگاه های علمی کابردی نیست، گفت: فقط در پنج الی شش استان در صورتی که احتیاجهای جدید شناسایی شوند آمادگی تاسیس مرکز جدید را داریم که یکی از این استان ها، کردستان است.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با عنوان اینکه با توجه به مصوبه جدید تعطیلی مراکز دولتی علمی کاربردی و واگذاری آنها به بخش خصوصی، از یک هزار و 100 مرکز در سطح کشور به حدود 600 مرکز رسیده ایم، گفت: همچنین در گذشته حدود 250 هزار دانشجوی کاردانی و کارشناسی داشتیم اما سال جاری به 60 هزار نفر کاهش یافته است که دلیل آن کاهش جمعیت دانشجو در کشور بوده است.

50 درصد فارغ التحصیلان دانشگاه علمی کاربردی جذب بازار کار گردیده اند

به گزارش خبرنگاران، محمدحسین امید،همچنین در نشست خبری در جمع خبرنگاران استان کردستان، اظهار کرد: براساس مصوبه جدید شورای عالی اداری کشور در سال تحصیلی 98-97 تعدادی از مراکز دولتی دانشگاه علمی کاربردی در کشور تعطیل شدند که در حاضر حدود 550 مرکز این دانشگاه در سطح کشور فعال هستند.

وی به کاهش جمعیت دانشجویی کشور از پنج میلیون به چهار میلیون نفر اشاره و مطرح کرد: در همین راستا تعداد دانشجویان مراکز دانشگاه علمی کاربردی هم با کاهش روبرو گردیده است.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی مطرح کرد: سال جاری ثبت نام ما در هر دو بخش کاردانی و کارشناسی هنوز به 70 هزار نفر نرسیده است که در نهایت حدود 40 الی 50 هزار نفر از آنها اقدام به ثبت نام نهایی می نمایند، در صورتی که ظرفیت پذیرش حدود 400 هزار نفر دانشجو را داریم.

وی گفت: اگر در استانی مرکز دولتی دانشگاه علمی کاربردی تعطیل گردیده باشد، در صورتی که احتیاج آن استان باشد ما این مرکز را به بخش خصوصی واگذار نموده ایم و یا خواهیم کرد.

امید ادامه داد: سال جاری برای اولین بار کار سطح بندی مراکز این دانشگاه را در سطح کشور انجام دادیم و مراکز را در چهار سطح دسته بندی کردیم که متاسفانه در این دوره هیچ کدام از مراکز ما سطح اول را دریافت نکردند اما 17 مرکز شامل سطح دو بودند که یکی از آنها در سنندج واقع شده است.

وی با بیان اینکه با این کار، مراکز ما ملزم خواهند شد که زیرساخت های خود را تقویت نمایند، اضافه نمود: 80 مرکز ما نیز در سطح چهار قرار گرفتند که تا خردادماه سال آینده فرصت دارند اگر امتیازات لازم را کسب ننموده و به سطح سه ارتقا پیدا ننمایند از چرخه دانشگاه های ما حذف خواهند شد.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با اشاره به اینکه همچنین ما در کل کشور 70 مرکز هیات موسسی را داریم که دانشگاه علمی کاربردی سقز هم یکی از آنهاست، ادامه داد: با توجه به مشکلاتی که برای این دانشگاه پیش آمده است اگر بخش خصوصی دارای محیط کار، خواستار این دانشگاه باشد آن را واگذار خواهیم کرد اما اگر هیات موسس آن به توافق نرسند کلا این دانشگاه را منحل خواهیم کرد.

وی در ادامه، در پاسخ به سوال خبرنگار خبرنگاران در مورد اینکه آیا این دانشگاه در آینده برنامه ای برای پذیرش دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دارد، گفت: ما برای مقطع ارشد به صورت وسیع برنامه ای نداریم اما ممکن است در سال های آینده فقط در بخش صنعت آن هم به صورت محدود پذیرش دانشجو داشته باشیم.

امید در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار خبرنگاران، در مورد میزان اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاه علمی کاربردی مطرح کرد: اخیرا با ارسال پیامک به 500 هزار نفر دانش آموخته این دانشگاه که قبل از ورود به این دانشگاه شاغل نبوده اند این مسئله را آنالیز کردیم که حدود 100 هزار نفر از آنها پاسخ پیامک را دادند؛ برای ما معین شد که 50 درصد از آنها بعد از فارغ التحصیلی وارد بازار کار گردیده اند.

وی با بیان اینکه هرچند این میزان اشتغالزایی خوب بود اما برای ما رضایت بخش نیست، اضافه نمود: در مجموع با کسانی که قبل از ورود به دانشگاه شاغل بوده اند حدود 70 الی 75 درصد دانشجویان فارغ التحصیل این دانشگاه دارای شغل هستند.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی همچنین از پذیرش مدرسان کارآمد و توانمند در این دانشگاه در سال تحصیلی جدید اطلاع داد و گفت: از سال گذشته فراخوان سراسری جذب مدرس و آنالیز وضعیت مهارتی، آموزشی و سوابق علمی مدرسان را اعلام نموده ایم که در این راستا برای اولین بار در استان کردستان 200 مدرس جدید در دانشگاه های علمی کاربردی این استان مشغول به تدریس خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه مدرسان قبلی هم مجددا ارزیابی خواهند شد، گفت: تاکنون حدود 25 درصد ریزش داشته ایم و اجازه تدریس از مدرسان سلب گردیده است.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 706

به "کمتر از 15 درصد دانشجویان کشور مهارتی هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کمتر از 15 درصد دانشجویان کشور مهارتی هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید